poniedziałek, 23 marca 2009

Inter arma silent Musae.




Te dwa znakomite obrazy autorstwa Jacques Louis David dzieli ponad 20 lat. Powstanie drugiego poprzedziła rewolucja francuska.
Datowany na 1780r. portret konny przedstawia polskiego arystokratę Stanisława Kostkę Potockiego, wybitnego polityka i mecenasa sztuki. Jego życiowa postawa, wyznawane wartości, pasje są charakterystyczne dla ideałów Wieku Rozumu, ale i silnie zakorzenione są w porządku feudalnym.
Napoleon mawiał, że jest dzieckiem Rewolucji, przewrotu wyrosłego na oświeceniowych hasłach. Epoce Napoleona daleko jednak do utopijnej wizji narodów zjednoczonych pod sztandarem Wolności, Równości i Braterstwa. To przede wszystkim okres pustoszenia kontynentu przez niekończące się wojny.

2 komentarze:

Artur P pisze...

Dobry blog. Podoba mi się. Życzę sukcesów w postępach nad książką. Pisz częściej jeśli masz czas. Pozwolisz (w pewnym sensie już pozwoliłaś kładąc link na stronie) że będę podpatrywał...
Apropos Jane Austin ( i tego co mnie przywiodło do Twojego bloga).
Moja żona jest z wykształcenia prawniczką ale skończyła też angielskie kolegium językowe - ceni sobie bardzo Jane Austin. Uważa, że należy ją czytać w oryginale. Polskie tłumaczenia ponoć tracą sporo z jej dowcipu. Pozdrawiam i - jak już wspomniałem - pozwolę sobie pdglądać.

Artur P pisze...

No nie popisałem się - Austen nie Austin oczywiście...